fredag 28. september 2012

Retur til hektisk hverdag

Ingen tvil om at vi er tilbake igjen til hverdagen. Vi har vært hjemme i litt over to uker og de har sust forbi.

Det er tilbake til skole og jobb, lekser og aktiviteter, dansekonkurranser og fotballkamper, foreldremøter og frivillig arbeid.

Atopikerutvalget i Norsk Psoriasisforbund arrangerte for sine medlemmer i samarbeid med Aco hudpleiekurs i Oslo 17. September. Det ble en hyggelig jentekveld i Aco sine lokaler i Nydalen.

Det danses og spilles fotball - og kveldene ellers sitter jeg med symaskinen for å lage en ny drakt som skal være klar neste lørdag.

Innimellom programmet må vi følge opp nøye smøring slik at huden holder seg frisk. Ja - det var godt å komme hjem også :) håper jeg er tilbake med hyppigere innlegg etterhvert også.

Lillebror fylte 9 i dag og den fortsetter vi å feire i morgen med familie. Ønsker dere alle som henger med som følgere og andre en fin helg.

torsdag 13. september 2012

Hjemme igjen ...

Da er vi på plass hjemme etter 4 flotte uke på Gran Canaria  - og kommer hjem med mange nye venner og bekjente.  Hjem til familie og gode venner.

Hjemreisen gikk velidg bra  - flyet var i rute og været var bra. Vi ble sjekket inn som en gruppe og ble plassert ganske samlet på flyet hjem. Og ettersom vi kjente hverandre så godt nå - ble det mye lek, prating og ikke minst "linking" på Ds på vei hjem. Tross mye aktivitet var ungene veldig flinke.

Det var heller noen voksne på flyet som ikke var like flinke og resepekterte nøtteforbudet som det ble informert om og satte i gang å spise nøtter.  Det var ikke så vanskelig å unngå lukten av en åpen peanøttpose og det er skummelt  å vite at slike brudd på regler kan være livsfarlige. Synd at det skal være så vanskelig å forstå. Besetningen om bord tok dette alvorlig og advarte om at følgende kunne være så alvorlige at vi ville bli nødt å mellomlande.

Vel fremme på Gardermoen til 6 grader .. brrr, var det tid for å ta farvel og det ble spesielt tøfft for storesøster og den nye bestevenninnen fra Trondheim. Tårer randt nedovers kinnene deres og jammen kom det ikke noen tårer hos Søsken mamma også.  Det blir nok mye mail og skyping fremover. Oslo og Trondheim turer blir det nok i løpet av året også.

Storesøster felte nye tårer da vi kom gjennom tollen også da hennes skolevenninne stod på utsiden og ventet på henne. Det var en skikkelig hyggelig overraskelse og gjensynsgleden var STOR.

søndag 9. september 2012

Mogan og fiske spa

I dag har vi hatt en fin dag sammen med pappa - hele dagen. Vi tok båten fra Puerto Rico til Mogan i dag morges  - og koste oss litt i den blomstrende byen og litt på stranden der, før vi tok båten tilbake og badet litt på Puerto Rico stranden før middag. Pappa ble med opp på LT og spilte litt fotball med gutta før han dro tilbake til hotellet sitt.

Ungene og jeg testet ut fiske spa for første gangen og det var fryktelig morsomt :) Kilte masse, men vi ble alle skikkelig imponert hvor flinke disse fiskene var. Storesøster hadde masse hard hud på tærne og leggen etter eksem som forsvant på 15 min. Dette blir nok ikke siste gang vi gjør dette.

fredag 7. september 2012

Endring i tilbudet Behandllingsreiser for barn med eksem

Denne turen vi er på nå fra 15. august - 12. septemer vil være den siste behandlingsreisen med hoved diagnose EKSEM på denne årstiden, fom 2013 vil tilbudet endre seg. Viser til Behandlingsreiser sine egen sider og deres informasjon om reiser.  Som dere ser er det satt opp 2 stk reiser med eksem som hoved diagnose på våren og det vil ikke bli satt opp noen høsten 2013.

Første halvår 2013

• 23.01 - 20.02: Barn 1-7. klasse med ledsager med kronisk lungesyke og/eller atopisk eksem.
  • 20.02 - 20.03: Flerbarnsfamilier med barn i alderen 5 år - 7. klasse i grunnskolen. Alle søsken må ha kronisk lungesykdom og/eller atopisk eksem. Kun en ledsager pr familie.
  • 20.03 - 17.04: Barn med kronisk lungesykdom som hoveddiagnose i alderen 1.- 7. klasse i grunnskolen. Med en ledsager.
  • 17.04 - 15.05: Barn med atopisk eksem som hoveddiagnose i alderen 1. - 7. klasse i grunnskolen. Med en ledsager. (Foreløbig dato, ikke bekreftet)
  • 15.05 - 12.06: Barn med atopisk eksem som hoveddiagnose i alderen 1. - 7. klasse i grunnskolen. Med en ledsager. (Foreløbig dato, ikke bekreftet)
  • 25.06 - 16.07: Ungdom i alderen 15-18 år uten ledsager. NB: Behandlingsoppholdet er på Valle Marina (Foreløbig dato, ikke bekreftet)

Årsakene til dette har vi som har vært her den siste måneden erfart.

- det er veldig varmt her denne måneden ( noe som gir mer kløe + at noen aktiviteter utgår )
- spanjolene har sin sommerferie helt frem til 9. sept, noen som vi merker på strendene
- 1. klasse elever mister første skoledag hjemme i Norge

Husk søknadsfrist for våren 2013: 15 november 2012.

Puerto Rico stranden 18. august 2012

onsdag 5. september 2012

Dag 21 - pappa kommer på besøk

I dag har vi voksne jobbet med gruppearbeid som skal fremføres til mandag. Gruppa begynner å blir ganske klar og vi er jo alle sammen glade i skuespill.  Haha : )  ( vi har fått rollespill oppgave )

Gikk over fjellet til skolen kl 1100 og ungene var klare på skolen kl 1200. Da var det rett ned på Anfi stranden for KLIMABEHANDLING. Det er en fryd å se ungene kose seg på stranden sammen - vi har bitt en utrolig fin og sammensveiset gruppe nede. Ungene leker på kryss og tvers, gutt og  jente, stor og liten.

Hadde foreldremøte med skolen etter middagen og lærerne roste også elevgruppen.  I morgen skal de på tur til Korset som ligger litt opp i fjellet over skolen. Det blir nok spennende. Ungene skal ta med seg kamera og har lovet å ta noen bilder på toppen.

Dagen i dag har vi ventet litt spesielt på ettersom pappaen vår ankom Gran Canaria. Vi har vært og besøkt han på hotellet hans i kveld og det var så hyggelig å se han igjen etter 3 uker. Han  skal være 1 uke på Sunwing Resort og reiser hjem sammen med oss. Det var litt godt å besøke Sunwing igjen - et hotell som vi har vært veldig fornøyd med to ganger vi har feriert hder - både i 2008 og 2010. De hadde pusset opp en del og det hadde blitt kjempefint.  Pappa må jobbe på dagen og så treffer vi han på stranden om ettermiddagen. Det blir kjempebra. Ungene fikk tatt en liten dukkert i bassenget der og så ble det kveldsmat på hotellet <3 p="p">

tirsdag 4. september 2012

Dag 20 - krystallfiolett og alsol

I dag har ungene fått litt behandling av en  sår finger og såre tær.
Lillebror har hatt en vond finger mens vi har vært her men den har leget godt med bare klimabehandling intill besøket i Palmitos Park.  Da vi tok papegøye bildet under  - ser dere at det henger en fugl i pekefingeren til lillebror - dette var jo selvførgelig den vonde fingeren hans. Fotografen gjorde jo et lite triks mens den hang der også som gjorde den værre stakkars. Han snurret papegøyet rundt, mens den holdt seg fast i fingeren til lillebror. Alle lo og syntes det var veldig gøy selvførgelig og lillebror lo med, men jeg skjønte jo fort at dette hadde gjordt veldig vondt stakkars. Derfor har det blitt noen dager med alsol på fingeren + krystallfiolett pensling + at vi for første gang prøvde smøring med kortisonkremen Flutivate salve  ( som er den svakeste kortisonkremen i gr 3 ).

Det har vært mange fiolett - prikkete barn her under oppholdet. Lillebror har bla også hatt fiolette øreflipper. Jeg har blitt påminnet på hvor effektiv krystallfiolett er på sprekker i huden  - og kommer til å bruke dette enda mer når vi kommer hjem.

Flutivate salven syntes jeg også virket veldig bra og denne svir ikke noe i forhold til Elocon som også er en kortisonkrem i gr 3.

Storesøster derimot har noen vonde tær og fikk en morsom variant av alsolomslag. En alsol fylt hanske som ble tredd utenpå foten hennes. Man tar det man har :)

Dagens leksjon om kortison gruppe 3 som kan være greit å vite.

Svak: Flutivate
Middles: Elocon
Sterk: Betnovat

søndag 2. september 2012

Dag 18 - Palmitos Park

I dag har vi hatt en flott dag i Palmitos Park - dyreparken som ligger innover i fjellene ved Maspalomas.  Parken ble rammet av en storbrann sommeren 2007 - så de måtte bygge den helt opp igjen. Alle dyrene ble sluppet løs den gangen og de klarte å få tilbake 97 % av alle sammen.  En flott park som kan reklamere for sitt flotte rovfuglshow, delfinshow og papegøyeshow.

Det ble en varm dag  - men veldig morsom. Delfinshowet ble veldig speseilt denne gangen da 3 jenter fra Los Teques fikk være med ut i vannet sammen delfinene. Kjempestort.

Denn gangen var det lillebror sin tur til å klappe og ta bilde med en delfin. Det syntes han var spennede  - tror han også kunne tenkt seg å være med i vannet sammen med de.

Her er storesøster fra 2010 - samme alder som lillebror er i dag :)

Måtte ta et papegøye bilde denne gangen også. Veldig morsomt  :)