torsdag 28. april 2016

Behandlingsreise dag 26, vi tar farvel med Bølgestranden

Solen hadde bestemt seg for å ikke komme frem i dag, så det ble en overskyet ettermiddag også. Nest siste dag og vi hadde jo ønsket oss sol. Selv uten det helt store sydenværet måtte vi gjennomføre klimabehandling med saltvannsbad og da ble det en siste tur for denne gangen til Bølgestranden på Patalavaca. I dag var det gult flagg på stranden og til tider ganske tøffe bølger.

Badevakten samt oss mammaene passet godt på gutta mens de lekte i bølgende. Badevakten ga beskjed til oss når bølgene bygget seg opp til å bli for store for gutta. De fikk tre lengre runder i vannet og lå litt i vannkanten før vi dro hjemover etter ca 1 1 /2 time. Ble ikke like lang badeøkt i dag, men det ble noe og det er det viktigste. De har tross alt vært veldig flinke til å bade de siste 4 ukene, men kun 1 dag uten bad og det var lørdagen vi besøkte Palmitos Park.

Behandlingsreise dag 26, vår siste tur i fjellet på Gran Canaria ?

Torsdag og siste dag med obligatorisk program for oss voksne. I dag var dagen for fremlegging av gruppearbeid som vi har jobbet med siden uke 2 i 5 ( ? ) ulike grupper, med forskjellige case med tema eksem, allergi og astma, Som jeg har nevnt tidligere kom jeg i den ene gruppen som fikk tildelt rollespill. Det er vel den ene oppgaven egentlig ingen vi ha, men som faktisk blir ganske morsom å jobbe med. Vi hadde en liten generalprøve her om dagen og i dag var vi klare for den Grande Finale :)
Den fiksa vi vel greit. Takker gruppa og supre mammaer for et flott samarbeid og gjennomføring.

Vi ble ferdige ved 10 tiden, og vi var vel egentlig mest klare for stranden men det tillot ikke været i dag. Overskyet uten så mye sol, så da ble det en liten tur på ca 7 km i fjellet. Vært lite fjellturer denne uken, så det var veldig godt å komme seg opp på åskammen igjen.

Vi gikk innover fjellet og tok en liten usving etter nesten 3 km og gikk tilbake via en annen åskam ut mot Korset.

Patalavaca og Arquineuin ligger da på venstre side.

Anfi stranden og Anfi del Mar på høyre side.

Korset.

Vi fikk en fin tur på 1 time og 50 min. Tro om dette ble vår siste tur eller om fjellet kaller for aller siste gang i morgen fredag og vår siste dag her på Gran Canaria for denne gangen,

onsdag 27. april 2016

Behandlingsreise dag 25, avslutningsmiddag med gjengen

Onsdag og en flott dag her på Gran Canaria. Været har vært helt topp. Vi voksne hadde ledsager undervisning med tema " Leve med kronisk syke barn".

Det ble en kjempefin dag på standen etter lunsj,  som dessverre måtte avsluttes litt tidligere da alle ungene hadde fellessamling før middag. De er en fin gjeng med barn i gruppa fra 5 år til 13 år. Barnehage til 7. klasse. De hadde en kjempefin time med sykepleierne. De hadde ulike oppgaver om eksem, astma og allergi som de måtte løse sammen i grupper og fortalte hva de hadde kommet frem til etterpå.

Vi hoppet over middag på Valle Marina i dag til fordel for  avslutnings middag ute sammen med guttengjengen grei og mammaer. De har vært 3 gutter i 7. klasse og 1 gutt i 6. klasse som har vært de eldste gutta, de klikket fra første dag. Utrolig heldig at de har passet så godt sammen, fine gutter alle fire som har blitt så gode kompiser.

Vi spiste kjempegod middag på Bella Pasta, som ligger nede på Anfi. Gutta spiste pizza og vi mammaer pasta. Jeg spiste min favoritt Taglitelle al Salmone. Jeg var så heldig å spise dette i høst da vi besøkte storesøster på hennes bhr for ungdom. Det var like godt nå som da. Kan virkelig anbefale denne restauranten og ikke minst retten.

Det ble kveldsbad på gutta nede på Anfi stranden før vi måtte returnere for å smøre hos sykepleierne før kl 21.

tirsdag 26. april 2016

Behandlingsreise dag 24, marked i Arguineguin

I dag hadde vi spørretime med lege i en times tid fra kl 9, men hadde litt tid før ungene sluttet på skolen. Da det var noe overskyet ble det en gåtur inn til Arguneguin og en tur innom markedet. Det finner man ukentlig, hver tirsdag på markedsplassen  ”La Plaza Negra” fra tidlig på morgen til ca 14 tiden.

Jeg hadde ingen behov for å handle noe her, men var på jakt etter en bod hvor de selger den beste gjærbaksten med sukker og kanel. Ble ganske så happy da jeg fant de og kunne unne meg en varm bolle.

Er du på markedet MÅ du bare prøve en slik en, for 2.50 eur er det helt klart verdt det.

Ellers er det mye på markedet du finner i Kina butikkene i byen, som det er mye mer behagelig å handle hos og til stort sett samme pris. Jeg er ikke glad i disse bodene og hater pruting så holder meg egentlig unna marked. Men vi fikk en hyggelig spasertur før ungene var klare på skolen.

Været ble bedre utover ettermiddagen og vi fikk noen fine timer på Anfi etter skolen og lunsj.

mandag 25. april 2016

Behandlingsreise dag 23, neste mandag er det jobb og skole i Norge igjen

Da startet vi på vår siste uke her på Gran Canaria. Når vi plutselig har kommet så langt, har tiden gått så fort. Vi er så innstilt på hjemreise til lørdag at vi begynner å bli klare for det, men vi skal nyte den siste uken og utnytte den max med masse strand og sol.

I dag hadde vi voksne fått satt av tid til gruppearbeid. Jeg har kommet på gruppen som skal ha skuespill, med fremføring for hele gruppa torsdag. Det kan jo bli interessant. Vi har nå prøvd å øve litt her og der, og bestemt at vi skal gå igjennom mer i morgen slik at vi kunne bruke denne dagen fritt. Jeg fikk brukt en times tid på storesøster sine bordkort til konfirmasjonen som vi skal ha 7. mai - den store dagen begynner å nærme seg.

Ellers ble det en liten strandtur uten lillebror  - med ny bok, min 6.under oppholdet. Utrolig deilig å kunne ha tid til å lese litt igjen, blir ikke så mye av dette i hverdagen hjemme. Ny strandtur ble det med lillebror etter lunsj som vanlig med klimabehandling.

søndag 24. april 2016

Behandlingsreie dag 22, Marcus & Martinus

Søndag, men likevel var lillebror klar til å gå på skolen kl 0900. I dag skulle han på jobb for Marcus & Martinus.  To 14 åringer fra Trofors i Nordland , som først ble kjent da de vant MGP Junior i 2010 med sangen " To dråper vann". Etter det har de kommet med mange flere hit og blitt ganske så populære. Har dere barn i huset så VET man hvem disse gutta er.

De har reist hit til Gran Canaria for å spille inn musikkvideoer til deres nye sanger, og i dag kom de til Den Norske skolen og trengte statister fra 7. klasse og oppover. Så da var det 4 heldige elever fra Bhr klassen som fikk mulighet til å være med.

Det ble en lang dag med mye venting fra kl 9-15, men det var nok litt gøy innimellom også. Høydepunktet var nok i morges da M&M tok med seg gutta på banen for å spille fotball før arbeidsdagen startet. Det syntes lillebror var helt topp.

M&M jobbet helt frem til 2100, og da hadde de de siste takene rett ved siden av legekontret vårt og vi fikk se up-close på hvordan de jobbet. Flinke gutter.

Det ble strand dag senere på ettermiddagen. Søndager kommer spanjolene til strendene og det er nesten ikke plass å oppdrive. Vi gikk bare forbi Anfi stranden da den var så full av folk. Patalavaca var ikke så mye bedre, men vi fant en plass på steinene og koste oss der en drøy time. Lillebror fikk sin klimabehandling og lekte seg i bølgende så da var vi fornøyde.

lørdag 23. april 2016

Behandlingsreise dag 21, nye venner på tvers av landet

Lørdag og vår siste her på Gran Canaria for denne gangen. Med fri fra obligatorisk program valgte vi å dra til Amadores stranden. I dag ble det taxi begge veier til stor glede hos gutta, som startet dagen med 40 min på lekelandet ute i vannet, Været var litt til og fra med sol, men det var godt og varmt i hele dag. Vi tok en liten pause fra stranden og spilte minigolf på deres 18 hulls bane, veldig gøy for mammaer og gutter.

Vi har hatt 3 utrolig fine uker på behandlingsreise. Gruppa har vært veldig  fin, spesielt  "The Squad"  - de fire eldste gutta som fant hverandre med en gang og har hengt sammen som erteris siden ankomst. De har blitt utrolig gode venner og det er nok fare for at vi må besøke deler av Norge hverken Søskenmamma eller lillebror har vært før. Her snakker vi Andenes, Senja og Vadsø - gode avstander fra hovedstanden. Vi mammaer har også funnet tonen, noe som har gjort oppholdet veldig bra. Vi tar med oss nye venner hjem i kofferten, som vi helt klart kommer til å holde kontakten med etter hjemkomst også.

fredag 22. april 2016

Behandlingsreise dag 20 - vi leter etter Eivindsplass i fjellet

Nok en dag med undervisningsfri for oss voksne i dag og den måtte utnyttes med nok en lang fjelltur.
Vi var klare for avgang kl 0900 fra Valle Marina og kom oss raskt opp på toppen og gikk mot Sukkertoppen. Flott vær i dag og utrolig god sikt innover fjellet.

Lurer litt på om vi et sted så helt til Roque Noble ?  Roque Nublo er en monolitt funksjon som er 80 m høy. Den har Gran Canarias høyeste punkt med sine 1813 moh og er det mest kjente landemerket på øya.

I dag skulle vi prøve å finne denne Eivindsplassen og hadde peilet ut turen via kart. Vi føler at vi er noe kjent oppe i fjellet over Valle Marina nå og trodde at vi skulle klare å finne dette.

Vi fant skiltet med Eivindsplass nedenfor Sukkertoppen, eller Utsikten som toppen også kalles, og fulgte stien...men det er jo så mange stier og skiltingen tar fort slutt. Ettersom vi lette blir så dratt mot topper så tok vi nok av mot en topp litt for tidlig og glemte kanskje litt at denne Eivindsplass ikke nødvendigvis er en topp.  Vi fant en topp uten sitteplasser eller bok.

Det var en flott topp da og vi fant en kul stein som vi akte oss ut på for dagens action bilde.

Så det ble nok ikke til at vi oppdaget Eivindsplass i dag, likevel en kul plass MEN HVA heter denne plassen ?  Noen som vet ?

Vi fortsatt et stykke innover før vi tok en u-sving og startet på tilbakeveien, via Sukkertoppen og Norgesplassen.

Utrolig kult landskap vi gikk gjennom i dag. Vi fikk en kjempetur på ca 3 1/2 time inkludert en stopp med fotoshoot. Hvis det var noen som hørte latterbrøl fra fjellet så var det nok oss. Vi hadde det utrolig morsomt der oppe.

Det ble Patalavaca stranden på oss i ettermiddag. Gutta ble noe skuffet da det i dag var grønt flagg på stranden og ingen store bølger. Det ble varmt og det ble mange bad på oss alle.

onsdag 20. april 2016

Behandlingsreise dag 18, Rigmors plass

I dag skulle jeg har vært på Eksemskolen på Rikshospitalet for mitt faste innlegg om hvordan det er å leve med barn som har eksem. Min gode venninne Cathrine, som jeg har vært så heldig å bli kjent med via nettet nettopp pga eksem, tok på seg jobben med å ta over dette i dag - noe jeg tror hun klarte med glans. Cathrine har sin egen blogg som dere kan besøke her.  Dette var siste Eksemskolen denne våren, de to siste kursene i år vil komme til høsten.

Her på Gran Canaria hadde vi voksne undervisningsfri i dag og "fjellgeit -gjengen " var klare for ny fjelltur allerede kl 0830.

Vi hadde satt oss målet Karpedammen, da flere ville se på fiskene, og de ble sett og matet -  men vi dro turen enda litt lenger og kom til et sted kaldt Rigmors plass. Her fant vi en spektakulær utsikt og vi ble skikkelig ivrige med å ta noen crazy bilder der oppe på høyden. Vi trodde vi hadde funnet det perfekte stedet for å ta DET kuleste fjellbildet, men da vi kom hjem og så resultatet ble vi så lattermilde da det ser ut som vi ikke er så crazy likevel :)  Men jeg skal love dere at det kostet meg ganske mye å balansere oppe på denne steinen jeg står på og det var langt ned. Det er helt sant. Må nok ta en ny tur hit for nye action bilder.

Litt overskyet i dag, men vi fikk en fin dag på stranden.Søskenmamma fikk avsluttet sin fjerde bok på stranden mens lillebror var kjempeflink til å bade og ikke minst leke. Det ble laget en sandlandsby langs stranden av mange av barna og de store gutta fik en lengre svømmetur med sykepleieren til bøyene.

Nå i skrivende stund, har lillebror dratt av gårde til Puerto Rico med to foreldre som også er Liverpool fan, jeg er her og passer på deres to barn. Veldig ok å kunne bytte litt på denne måten. Har en liten jente ved min side som nå skal flettes litt før leggetid og hun har bedt så snilt om en liten dæsj rosa neglelakk. Hva vil pappan hennes si tro ? Vi satser på at det går bra.

tirsdag 19. april 2016

Behandlingsreise dag 17, vi fant Northug

I dag hadde vi undervisning om mat allergier med fokus på merking av mat. Det er ikke bare bare dette med allergier for mat.  Nå er jeg er utrolig takknemlig for at ungene ikke har dette.

Tidligere har vi alltid lett etter en knagg å henge årsaken til eksemet deres på, og ved flere anledninger håpet at de hadde noen allergier slik at man fikk noen svar. Dette vet jeg jo nå er er helt feil tenkemåte, de færreste med atopisk eksem har allergisk eksem. Det var veldig godt å innse at ungene har en hudsykdom og at det ikke MÅ være noe de reagerer på i det hele tatt.

Sol og blå himmel her på Gran Canaria i dag, men vinden ødela litt for den helt store sydenfølelsen i dag. Jo da, man har blitt godt vant med dette flotte været vi har hatt siden vi kom, så skal vel ikke klage over 25 grader på stranden.

Han Petter Northug har reklamert noe veldig på sosiale medier den siste tiden at han er i nabolaget og vi har nok tittet ekstra etter han når vi har vært nede på Anfi stranden. I dag fikk øye på han da han var på vei ut med vannscooter fra Anfi strande. Gutta passet på å være der da han kom tilbake .... og jammen fikk vi ikke et bilde med skikongen selv. Det var dagens høydepunkt. De tre gutta som var så heldige å bli med på bildet, lillebror inkludert, smilte fra øre til øre.

Det ble kveldstur over fjellet til Puerto Rico og Jalla senteret, ca 4,5 km på 50 min. Det var på tide med en tur syntes Lillebror, men han ble nok litt skuffet over senteret denne gangen. Det er noe med at det blir mindre og mindre interessant jo større ungene blir. Vi fikk sett på noen fotballdrakter ( noe som var en opplevelse i seg selv) og kjøpt en is, det var det før vi tok taxi tilbake til Valle Marina.

mandag 18. april 2016

Behandlingsreise dag 16, overskyet formiddag

Mandag og ny uke her på Gran Canaria. Ungene har skoledag og vi voksne har fått innvilget en shoppingdag. De har arrangert en busstur til Atlantico med muligheter for shopping uten barn i dag, jeg valgte å bli hjemme og hadde planer om en fjelltur + strand og bok.

Men planene ble litt endret da vi våknet opp til overskyet vær som fortsatte med tykk tåke oppe i fjellet. Da ble det litt jobbing først og en treningstur til Arguineguin og strandveien tilbake. En fin runde på 6 km + på ca 1 time. Lite folk ute og tomme strender, i dag er det nok alternative sydenaktiviteter rundt om. Noen bilder fra formiddagens tur.

Utsikt fra vår ballkong i morges.

Stranden i Arquineguin.

Tomme solsenger på Ving hotellet.

Patalavaca stranden.

Anfi stranden.

Tåke i fjellet.

Valle Marina og Den Norske skolen.

Vel tilbake på Valle Marina kom det også litt duskregn. Værmeldingen sier at det skal bli full sol fra kl 1300, så vi satser på at solen finner veien til oss slik at vi får noen varme soltimer på stranden etter skolen. Viktig med klimabehandling hver dag.

Nå.... skal jeg ned å sette på en vaskemaskin som vi har tilgang til her på Valle Marina. 3 eur for 28 min vask. Helt greit tilbud.

Behandlingsreise dag 15, Amadores stranden

Søndag og helt fri fra obligatorisk opplegg. Vi hadde planene klare sammen med 3 andre familier med tur over fjellet til stranden Amadores.

Amadores stranden er en kunstig laget strand, med hvit litt grovere sand som ikke blir varm når solen står på. Stranden er buet med en stor molo som stopper de store bølgene, det negative med dette er at de også sørger for mindre sirkulasjon i vannet noe som kan gjøre at vannet føles litt skittent i løpet av en lang strand dag. Langs hele stranden er det bygd en promenade med en rekke kiosker og restauranter, samt at det er bra med toaletter.

Men før vi kunne ta dagens første dag, måtte vi over fjellet fra Valle Marina. via Puerto Rico og før dette Los Teques ( som var bosted for bhr frem til 2013) . Det ble en rolig tur over med de 4 gutta, men de var super flinke.

Noen har bosatt seg på toppen av bakken, med hotellene som nærmeste nabo. Plaza de la Cueva har de døpt stedet. Hulenes Torg, kan det oversetter slik tro ?  De har pyntet masse med mange steiner, varder og skrift .

Turen gikk så videre nedover til tidligere Los Teques og opp trappene til høyden over Puerto Rico med utsikt ned til stranden.

Etter ca 1 1/2 time var vi framme etter litt over 6 km gåtur. Fin start på dagen.

Vi fikk en fin og lang strand dag fra ca 1130  - 1730. Matpakker hadde vi med og vi handlet kun inn litt påfyll av drikke og is utover dagen. Gutta fikk testet ut lekelandet og storkoste seg med det.

Fin dag - nå klare for ny skoleuke, voksenundervisning og gruppearbeid.