lørdag 25. oktober 2008

En liten oppdatering

Høsten er her og det er nok en stor årsak til at ungene til stadighet får utslag av eksem.
Det kommer mest i ansiktet, hendene og mage. Til tider også mage, rygg og ben. Så egentlig overalt kommer det når det kommer, sånn at slik det er nå kan jeg ikke se noen endring i eksemet lenger.Noe som jeg kansje trodde i sommer. Det kommer på steder det alltid har kommet.

Nå har vi fått mer tubifast og elocon og phenamin i huset og det er kun dette som hjelper på den kløende utsletten .

Når det gjelder utprøvingen av Dexem så er det storesøster som prøver ut denne på hendene. Synes bruksområdet til denne kremen er vanskelig å definere. Ungene har jo problem hud over hele kroppen og det sier seg jo selv med den prisen og pakning at den ikke kan brukes på den måten. Etter noen ukers bruk kan jeg ikke se noen endring på ekemen på hendene til storesøster . Hun smører morgen og kveld etter en runde med fuktighetskrem. I dag morges var det så ille igjen at hendene trenger alsol og elocon. Så vi er ikke noe imponert. Desverre. Kansje for de som ikke har så alvorlig grad av eksem ? who knows ? Hører gjerne fra noen som også tester ut denne. Som sagt har jeg problemer med å finne ut når og hvor denne skal brukes.


Ureadin har vi ikke brukt siden i sommer. Ungene har såpass mye utslett rundt omkring at det ikke er mulig å smøre med denne kremen. For på hud som har utslett svir denne noe helt vanvittig. Så vi har noen liter med krem på vent til de gode dagene er tilbake. For de kommer igjen de, det vet vi :-)


Vi teller litt på dagene nåfør vi skal til ny barnelege 6. november. Det blir spennenede.

9 kommentarer:

  1. Du har gjort liknede erfaringer som meg... Til syvende og sist er det vedlikeholdsarbeidet som er viktig - eksemet kommer og går som det selv vil... Bruker rød apobase eller lokobase i vinterhalvåret og blå apobase om sommeren - og så KP, steroidkremer mm alt etter tilstand. Alle "mirakelkremene" holder jeg meg langt unna.... Hadde det fantest en effektiv krem eller medisin mot kløen hadde det vært det deilig

    Lykke til ;)

    SvarSlett
  2. Tusen takf for kommentar. Ja det er bare å stå på. Bli kjent med eksemet og behandle når det trengs og tilføre fuktighet daglig for åforebygge.

    Det kreves mye, men til syvende og sist kommer det resultater. Noen ganger varer de gode periodene lenge andre ganger kortere. Det må man bare læres seg.. og kansje med tiden kan det forsvinne :)men bare kansje.....

    SvarSlett
  3. Hei! fant deg endelig igjen! du skrev en kommentar til min blogg en gang.

    Naa smures lykketroll 2 daglig med locoid, men tror maa paa elocon snart...ikke kjekt.

    men: ang kloe. jeg provde noe nytt forleden. samboeren til broren min er hyperallergisk mot det meste, og har selvfolgelig eksem. lykketroll 2 laa i sofaen og vrikket seg til blods, og ut kom hun men Decubal anti itch creme. den er egentlig ikke saa dyr, 100 kr for er det 50 ml eller 100 ml? og forleden hadde apotek 1 30% paa alle decubal produkter. point being: jeg smurte han med den kremen, og ungen pludret seg fornoyd til sovn. den har jeg naaa kjopt inn flere av, den skal brukes flittig! ellers er mantraen: apobase rod og locobase repair (den maa smeltes foer bruk har vi lurt paa noen ganger)

    SvarSlett
  4. Hei Kengu,

    takk for hyggelig kommentar.

    Ikke lett når det kløs til blods om natten nei.

    Har faktisk Decubal sin itch - krem, men har ikke brukt den så mye. Ikke funnet ut helt når jeg skal smøre den på. Vanligvis når det klør veldig har de lag med kortison og fuktighetskrem på huden.

    Hvordan bruker du denne ? Meningen er vel kansje før det bryter ut en masse utslett.

    Har du noen tips til oss.

    SvarSlett
  5. Hei

    Jeg lurer på om du har prøvd galvanic spa smmen med Calming touch.

    En utrolig god effekt. Jeg har apparatet på utlån i et par dager som har fått en sjelden hudsykdom.

    Blir spennende å høre resultatet.

    Galvanic spa øker blodsirkulasjonen i huden, og sammen med Calming touch roer kløingen seg, og huden får tilstrekkelig med fukt og antioksidanter som den så sårt trenger..

    Anita

    anitager@start.no
    www.gotry.mynuskin.com

    SvarSlett
  6. Flott at flere kommenterer så føler vi oss ikke så alene. Det er jo en trøst at flere sliter med det samme.
    Bare den som sliter med eksem i familien skjønner hvordan det er, det er lettvint å si: "du må jo bare passe på å smøre" for den som ikke står oppe i det til daglig.

    SvarSlett
  7. Hei! Har selv prøvd det meste der ute. Har de siste årene sverget til A-derma Exomega sammen med Apolar med dekvalin. Så lenge som mulig uten kortison og så kortison når jeg bare "må". Selv slumpet jeg over Spenol i butikken her om dagen. Syntes denne virker minst like bra som den A-derma Exomega og til kun 1/10 del av prisen. Anbefales på det varmeste som en vanlig fuktighetskrem. Ellers har jeg erfaring med at vidunderkremer ikke virker. Det er det dessverre kun kortison som gjør.

    SvarSlett
  8. Tenkte på jenta di sin eksem rundt munnen da jeg leste dette:
    Ditt barns hud kan også bli irritert når den kommer i kontakt med syreholdige matvarer. Smør Ceridal Lipogels beskyttende krem på munnen før barnet ditt begynner å spise. Dermed unngår du at huden får direkte kontakt med de hudirriterende matvarene.(Ceridal.no)

    SvarSlett
  9. Takk for superduper tips.

    :-)Pussig at du skulle skrive dette akuratt nå. Det var akuratt det den nye legen mente også.

    Storesøster smører som bare det nå - fungere fint. Litt ekstra klissete blir en med denne men ...

    SvarSlett