torsdag 18. november 2010

Nummulat eksem

Jeg har besøkt forumet Nybaktmamma i dag og kommet over en type eksem jeg aldri har hørt om før. Dette fant jeg når jeg googlet litt.

NUMMULAT EKSEM

Eksemflekker med rund eller oval form. Hver flekk består av små, røde, tettsittende knuter og små blemmer. I perioder kan flekkene væske, etterpå dannes skorper. "Myntene" finnes som regel på armer og bein, hyppigst på nedre del av leggen. De fleste har kraftig kløe. Kilde: Lommelegen


•Oftest mange elementer lokalisert på nedre del av armer og bein.
•Forekommer hyppigst hos menn i 60-70 årene. Tilstanden rammer også kvinner, særlig i aldersgruppen 20-40 år
•Tilstanden kan minne om hudsopp, men nummulat eksem klør mer, er hissigere, mangler sentral oppklaring.
Kilde: Norsk Helseinfomatikk


Her er et bilde av hvordan det kan se ut.
http://www.laegehaandbog.dk/resource.aspx?id=273&size=400


Nummulat eksem kalles også for mynteksem, ettersom utslettet et mynt formet.


Da har jeg lært litt nytt i dag også :) Noen av dere som er plaget med denne typen eksem ?



3 kommentarer:

  1. min hissige atopiske eksem gikk over til nummulat når jeg var en 24-25... etter den begynte, så forsvant den "vanlige" atopiske helt.. men de siste to årene har jeg hatt veldig lite utslett i hele tatt, for første gang på snart 30år.

    SvarSlett
  2. Takk for interessant kommentar. Flott å høre at du nesten er eksem fri :)

    SvarSlett
  3. Ekseme mitt har blitt beskrevet som nummulat, men har uspesifisert(atopisk) eksem:)

    SvarSlett