mandag 11. april 2011

Britisk rapport med viktige bidrag til eksemforskning.

Jeg ble tipset om en veldig interessant artikkel i Naaf sitt Allerg i Praksis som jeg syntes at flere skulle få tilgang til. Ettersom jeg tidligere har funnet flere av deres artikler på nett sendte jeg likså godt en mail til Naaf med forespørsel om å gjøre også denne tilgjengelig på nett.

Fikk et hyggelig svar tilbale fra  "Redaktør Allergi i Praksis / Nettredaktør" om at dette var en god ide og nå er den lagt ut slik at alle kan få lest den.

http://www.naaf.no/Documents/Allergi%20i%20Praksis/AiP4-2010_Britisk_rapport_side_16_18.pdf


De skriver bla på slutten av artikkelen  - "at de kan anta at svekket hudbarriere ikke bare er et sekundært fenomen assosiert med eksem og betent hud. Dersom et barn utvikler eksem, har det derimot i utgangspunktet allerede en svekket hudbarriere"

Slik jeg leser av dette er det at.   Dette kan bety at man i fremtiden kan allerede finne ut om barnet har svekket hudbarriere som spedbarn,  slik at man kan starte forebyggende arbeid tidlig for å utsette utviklingen av eksem.

Veldig spennende !!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar