fredag 29. november 2013

Tror på et godt liv for barna selv med kronisk eksem

Onsdag var det siste dag for Eksemskole i 2013. Neste år fortsetter Eksemskolen på Rikshospitalet med sine 3 - 4 skoler i året.  Som vanlig deltok jeg som erfaren forelder og pratet om vår hverdag med atopisk eksem og igjen gikk jeg ut derfra med flere ting som jeg ikke fikk sagt.

Hadde dere spurt meg for noen år siden hadde jeg nok ikke turt å håpe på en eksemfri hverdag for barna våre. I dag tenker jeg litt annerledes på det.

Vi venter ikke lenger på at de skal bli eksemfrie. De har en lang sykdomshistorie med eksem i  10 og snart 13 år.  De har begge vokst opp med eksem og gjennom disse årene har de tilegnet seg masse kunnskap om sykdommen og nødvendig behandling.

Ungene har tidlig fått mulighet til å ta ansvar for egen smøring, pga dette har de blitt sine egen eksperter. De vet av erfaring hvor viktig daglig smøring er.  De har blitt selvstendige og tar ansvar for sin smøring. Det betyr ikke at vi voksne ikke tar del av deres behandling, bare at barna tar en større del av dette nå.

Mine opp og nedturer gjennom disse årene med eksem, har gitt meg ulike verktøy gjennom erfaring slik at det er letter  å takle disse. Det er den psykiske delen av sykdommen som vil være barna sin utfordring nå som tenårene kommer. De jobber hver dag med å samle sine egne verktøy  - uten at de selv vet det, slik at de kan bli sterkere og klare for å takle sine egne opp-og nedturer.

Jeg vet at  DE kommer til å klare dette, og at med så mye kunnskap og lærdom de allerede har om eksem i dag, så er jeg sikker at de vil få et godt liv, MED eller UTEN eksem.

Opplæring og informasjon er derfor kjempeviktig for våre barn !!!

2 kommentarer:

  1. Har själv barn med atopisk eksem. Läser att salvor som funkar bra för er ex decubal, är fri från konserveringsmedel. Har man kontaktallergi är konserveringsmedel utlösande. Har barnen blivit testade för kontakteksem?
    /Mamma till atopiker

    SvarSlett
  2. Menar ceridal och locobase repar= fria fån konserveringsmedel. Skulle det vata:)

    SvarSlett