torsdag 19. mai 2016

Hva forventer du av ditt apotek ?

Vår sykdomsgruppe, atopisk eksem, er en gruppe som benytter oss ofte av produkter man finner på apoteket. Det kan være reseptbelagte salver, bandasjer, oljer og fuktighetskremer. 

Vi har selv utgifter opptil ca 15 000 kr i året på apotekvarer og ved siden av dette reseptbelagte medisiner. For meg har det tidligere vært beliggenheten som har bestemt hvilket apotek vi har gjort våre innkjøp, i dag handler det mer om service. 

Mange apotekansatte er utrolig dedikerte og serviceinnstilte, men jeg tror nok at jeg i det siste har kommet borti altfor mange apotekansatte på tvers av kjedene som burde vært sendt på et servicekurs. 
Likegyldighet og dumhet har møtt meg og disse menneskene jobber i et serviceyrke som er avhengig av salg for å gi de lønn. Jeg forstår det bare ikke, er vi kunder så slitsomme tenker jeg noen ganger. 

Jeg er så drittlei av å bli stemplet som uhøflig og tildels frekk når de apotekansatte verken kan eller gjør jobben sin. Bare fordi jeg nå har litt erfaring og overskudd til å ikke akseptere alt som blir sagt. 


Den typiske feilen som blir gjort altfor ofte er at man spør etter et produkt apoteket ikke har på lager og man får beskjed om at: 
* Det har gått ut av produksjon 
* Det er tatt ut av sortimentet
* Det er problemer med levering fra produsent 

At apotek  ikke har varer inne har jeg full forståelse for, men da gjør man vel sitt beste for å fremskaffe dette,  Man ønsker vel å beholde kunden, få salget og ikke sende kundene videre til et konkurrerende apotek.

Jeg har de siste dagene vært behjelpelig med  å sjekke ut muligheten til å få tak i bla tubebandasjen Tubifast ved apotek i et par av byene her i landet for et par FB mammaer. Det som møtte meg på telefon var lite imponerende. Etter samtale med to av kjedene måtte jeg ta kontakt med deres hovedkontor som avkreftet svarene som deres apotekansatte ga meg. 

Gjeldene apotek hadde ikke hørt om produktet, de førte ikke produktet eller de hadde ikke inne størrelsen, uten noen interesse om å prøve å fremskaffe dette,  

Begge apotek hadde i følge sine hovedkontor produktet inne i sine datasystemer, slik at de hadde mulighet til å bestille inn dette til sitt apotek, Det var verken gått ut av produksjon eller gått ut av deres sortiment.

Det er klart man blir fortvilet som kunde som må styre på for å få tak i enkelte ting. 

Selv har jeg blitt rett og slett løyet til flere ganger, om dette er uvitenhet, sløvhet eller hva vet jeg ikke. Jeg tar gjerne på meg denne drittjobben ved ta fighten med apotekene, om jeg så bare kan lette hverdagen til mine egne bittelitt. Jeg har som sagt byttet apotek fra mitt nærmeste til det som har gitt meg best service og som kan gi meg de beste bonusfordelene. 

Er du bevisst på hvilket apotek du bruker ? bruker du det på grunn av beliggenhet, service, parkeringsmuligheter, ventetid eller andre ting. Setter stor pris på din kommentar her på bloggen eller på FB.

Følg Søsken på Facebook : https://www.facebook.com/atopiskeksem


1 kommentar:

  1. Jeg var vel innom tre eller fire apotek sist jeg prøvde få tak i eksemhansker til barn på 7 år. Det ene hadde til voksne, det ene hadde voksne og 3-4 år, og ett hadde 9-10 men størrelsen 7-8 var visst ikke så lett å få bestilt, må vite... Og når jeg fant et son hadde kjøpte jeg begge pakkene de hadde...
    Og går nok dit først neste gang, ja.

    SvarSlett