lørdag 11. desember 2010

Atopisk eksem og kløe.

Kløe gir eksem og eksem gir kløe. Det er en ond sirkel som er fryktelig vanskelig å komme ut av. Hele hverdagen preges av kløe. Selv uten synlig utslett -så klør det under huden.
Kløingen har ved siden av at det faktisk klør - blitt en stor uvane. De klør liksom et eller annet sted nesten ALLTID. Spesielt i i situasjoner hvor de nervøse eller spendte.

Jeg kom over dette julebildet fra 2009 og la merke til at BEGGE er i full gang med litt kløing. Veldig pussig bilde - som sier så mye.

7 kommentarer:

  1. Må si hun var utrolig kul på håret på det bildet! :)
    Må være slitsomt å klø så mye hele tiden. Husker jeg hadde soleksem eller varme eksem eller noe da jeg var liten, og jeg syntes det var ille. Stakars <3

    SvarSlett
  2. Tusen takk Kia for skryt av hår -
    jeg er glad i å flette jenta mi :)

    SvarSlett
  3. Hvorfor bruker du klær med glittertråder i? Dette må jo være fryktelig for kløende eksemhud...

    SvarSlett
  4. Hei Anonym - ja du sier jo noe der, det kan jo være en irritant. Men hun har ikke denne kjolen rett på kroppen. Her er det en bomullsgenser og strømpebukse under - så det er nok ikke glittertrådene som irriterer. Det kan være at det er for varmt , spenningen, de ekstra godene de får en slik julekveld :)

    SvarSlett
  5. Hei ! Kjempebra side...vi har en datter på 2 år med atopisk eksem og sliter med kløe og lite søvn. Var innlagt på Rikshospitalet for 4uker siden og det var bra. Men det som var enda bedre var at vi fikk komme på eksemskolen og møte deg og andre foreldre i samme sitvasjon. Helt topp altså. Ha en fin påske. Hilsen Iren

    SvarSlett
  6. Hei Iren - tusen takk for hyggelig hilsen. Godt å høre at eksemskolen var bra for dere. Håper jenta deres har nien bedre netter foran seg nå. Ikke noe gøy for noen når en ikke får sove. Ønsker deg og din en flott påske også. Klem Siw

    SvarSlett
  7. Hei! Utrolig sterkt å lese bloggen og hvordan kampen mot eksem er for dere. Selv hadde jeg atopisk eksem som barn, lite i skolealder til nå - ferdig utdannet og jobber som helsesekretær i en alder av 20. Har begynt å plages igjen med tilbakevennende oppblussing av uslett, nå stortsett i ansikt, på hals, på bryst, skuldre, skulderblar og mage. Finner god støtte i det du skriver om "usynlig utslett" som klør, da jeg til stadighet får høre at jeg har lite utslett som er synlig. Har det nå værre enn på lenge, antar det kommer av besøket i bassenget før helgen. Fått meg legetime i morgen i håp om henvisning til hudlege og litt mere informasjon og opplæring om hvordan forholde seg til plagene. Leter enda etter best mulig behandling. Føler jeg har mangel på kunnskap til tilstanden(atopisk eksem). Tusen takk for en lærerik og interessan blogg, betyr masse at noen er villig til å dele så mye av seg selv! Lykke til videre! :o) Hilsen Dani

    SvarSlett