onsdag 16. september 2015

Eksemskole for foreldre med barn som har eksem, Rikshospitalet, Oslo

Rikshospitalet arrangerer Eksemskole opptil 4 ganger i året.  Skolen gjennomføres i løpet av to uker over 2 dager på Villa Derma, Rikshospitalet. 

I går var det siste og andre dag på høstens første Eksemskole på Rikshopitalet. Der holdt jeg som vanlig mitt brukerinnlegg om " Å være foresatt til barn med atopisk eksem"

Jeg hadde mitt aller første brukerinnlegg på Eksemskolen 10. november 2009.

Helt sprøtt å tenke på at det er  6 år siden jeg startet med dette. Dette er helt frivillig arbeid, jeg er borte noen timer fra min dagjobb pga dette og jeg tjener ikke noe penger på dette.
MEN det gir meg alikevel så masse.

I går var det skikkelig ruskevær i Oslo, med masse regn så jeg var en smule våt da jeg ankom Villa Derma som ligger helt øverst i skogen ved Rikshospitalet.

Det var en flott og stor foreldregruppe som jeg fikk prate med. Mine 30 minutter gikk som alltid veldig fort  og det er umulig å få med meg alt jeg vil si. men jeg håper jeg fikk med meg det viktigste og spesielt dette med at eksem er så mye mer enn bare litt utslett.

 

Til info: 
Neste Eksemskole  er satt opp onsdag 18. november / onsdag 25. november

Det er ventelister på kursene.
Ønkser dere å delta på kurs, må dere  henvises til eksemskolen via fastlege eller hudlege.
Da sender fastlege/hudlege henvisning til hudavdelingen med forespørsel om eksemskole for foresatte.
Man blir da satt på venteliste og få informasjonsbrev.
Mange barn og unge med astma og allergi og deres pårørende har behov for å vite mer om å mestre sykdommen, behandling og å møte andre som lever i tilsvarende hverdag. Et tverrfaglig team bidrar med sine fagkunnskap.
...

Målgruppe:
Foresatte til barn med atopisk eksem.

Innhold
Program Dag 1

09.30 - 10.00   Velkommen, Forventninger
10.00 - 10.45   Fakta om atopisk eksem. Hudlege
10.45 - 11.00   Pause
11.00 - 11.45   Behandling. Hudlege
11.45 - 12.30   Lunsj med informasjon/stand
12.30 - 13.15   Allergi. Hudlege
13.15 - 13.30   Pause
13.30 - 14.00   Gruppesamtaler med plenum
14.00 - 15.00   Hjelpetiltak og stønader. Sosionom
15.00 - 15.30   Oppsummering Dag 1

Program Dag 2

09.30 - 09.45   Oppsummering
09.45 - 10.45   Å leve med barn med atopisk eksem, psykolog.
10.45 - 11.00   Pause
11.00 - 11.45   Behandling og forebygging. Sykepleier
11.45 - 12.15   Lunsj
12.15 - 13.15   Behandling og forebygging (forts.)
13.15 - 13.30   Pause
13.30 - 14.15   Behandlingstrapp. Hudlege
14.15 - 14.45   Å være foresatt til barn med atopisk eksem. Brukerinnlegg
14.45 - 15.15 Oppsummering / evaluering.
 
Varighet:
2 dagers kurs som arrangeres 4 ganger i året.
Opplæringspenger:
Arbeidsgiver belastes ikke. Foresatte har rett til opplæringspenger etter lov om folketrygd. Ved kursdeltakelse vil legen ved Rikshospitalet søke trygdekontoret om dette.

Obs:
Deltakerne må kunne snakke norsk.
Barnet eller dets søsken kan dessverre ikke være med på kurset.

Henvisning:
Barnet må henvises fra lege for å få plass:

Adresse: Avd. for revmatologi-, hud- og infeksjonssykdommer
Oslo universitetssykehus HF
Rikshospitalet
Pb.4950, Nydalen
0424 Oslo

Kontakt:
Lege v/hudavdelingen, Rikshospitalet: Teresa Løvold Berents, tberents@ous-hf.no
Sted:
Rikshospitalet / hudavdelingen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar