lørdag 5. september 2015

Jeg er en likeperson

Om man ser under likepersoner på Psoriasis og eksemforbundet sin nettside, vil dere finne Søskenmamma sitt navn under atopisk eksem.

PEF mener at den beste støtten kan gis av en person som har samme sykdom som en selv, og som har klart å komme videre i livet - lært seg å leve med sykdommen. De som har vært igjennom noe av det samme, det er dette vi kaller likeperson.

Jeg er en likeperson. 
Jeg er ingen fagperson men som PEF så fint beskriver det, en "erfaringsekspert"

Noen ganger kan det være godt å snakke med noen som har erfaring med samme diagnose, en man kan stille spørsmål til om rettigheter, råd til lokale behandlingstilbud og om du bare trenger en å prate med. Likepersoner er underlagt taushetsplikt.

 I helgen deltok jeg på likepersonskurs i regi av Psoriasis og eksemforbundet.






Så etter foredrag i :
rolle-kommunikasjon og motivasjonsteknikk av informasjonskonsulent Sidsel Haulf
pasientrettigheter av jurist Atle Larsen
behandling av psoriasis og atopisk eksem av Kåre Steinar Tveit
hva  innebærer det å være likeperson av likepersonskordinator Liv Skovdahl

har jeg nå fyllt på og er oppdatert på nyttig kunnskap som jeg kan bruke videre i mitt frivillige arbeid for en bedre hverdag for mine barn og andre atopikere.

I 2012 deltok ungene og jeg på et likepersonsprosjekt hvor vi var med på å lage en infofilm. Denne kan dere se her: http://www.psoriasis.no/om-pef/likepersoner

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar