søndag 18. november 2007

Storesøster får utslett på fingre

etter stripps og bandasje. Pilen viser kuttet hennes i dag litt over en uke siden det skjedde. Det har grodd veldig fint, men resten av fingeren/-ene hennes har fått utslett.
Så da ble det Alsol på storesøster også, sammen med kortison kremer + fet fuktighetskrem ( Locobase Repair ). Vi bruker ikke Ureadin 10 på hud der hvor det er sår, da dette kan svi.

Storesøster blir ogs lett plaget med tørr hud rundt munnen, så hun får også litt Alsol omslag der, etterfulgt av kortison krem og fet krem.


Det ble en lang morgen med masse behandling, men det er lenge siden nå - så vi får være takknemlige for det.

5 kommentarer:

  1. Jeg er inn minst en gang i uka for å følge med om det går bra med eksemen til ungene, og det har jo gått bra inntil nå da.Håper at det går fint og at den kremen dere kjøpte på Gran Canaria funker igjen.Her i det kalde nord går det bare fint. Jeg er inne på siden og følger med dere minst en gang i uka.
    Ha det fint alle sammen
    Hilsen gammeltante i Bodø

    SvarSlett
  2. Fint med nytt på sida, selv om det ikke var så godt nytt, rart det ikke finnes plaster som er bedre for eksemhud...
    Vi har gått til innkjøp av silkehansker fra medeca.se, ser ut som det fungerer bra

    SvarSlett
  3. se
    http://www.byavisa.no/byavisa/artikler.php?artid=2379
    Start av nettbutikk, soray.no, silkeprodukter

    SvarSlett
  4. Åj! All honnør til barna deres for å være så tålmodige, og til dere, for at dere står på. Selv ble jeg plaget med ymse hudlidelser, da spesielt atopisk eksem, som 13-åring. En vanskelig tid. Jeg har selv vært veldig plaget med tørr hud rundt munnen, i forbindelse med eksemen + elveblest. Ved å bruke locobase Repair + kortisonkremer (apolar, betnovat, hydrokortison), så hjalp det nesten umiddelbart, MEN, det store MENNET. Dette hjalp kun "der og da", og ble ofte brukt som kriseløsning når jeg som tenåring følte at jeg så helt forferdelig ut. Som 20-åring dro jeg til legen, med rød, tynn, sprukken, og tidvis væskende hud rundt munnen.. Legen jeg nå var hos mente dette var Perioral Dermatitt, forårsaket av bruken av fete kremer og kortison rundt munnen. Svaret på problemet ble 3 måneder med tetracyclin arco-kur. Hardt, men utrolig hjelpsomt. Bare synd jeg ikke dro til legen og fikk bukt med dette problemet før. Siden har jeg hatt to oppblussinger av perioral dermatitt, og er enda ikke helt god. Men, jeg har lært, jeg bruker _aldri_ kortisonkremer rundt munnen igjen.

    Dere får sikkert tonnevis med tips og råd fra "bedrevitere", og dere vet selvsagt at kortison ikke blir anbefalt - men, i deres og mitt tilfelle, så MÅTTE det brukes.
    Alternativet er så mye verre enn bivirkningene. Stå på!

    SvarSlett
  5. Hei Anonym,

    høres ikke bra ut med slike bivirkninger. Storesøster blir liksom aldri helt bra rundt denne munnen sin. Vi bruker Daktacort rundt munnnen hennes når det er ille. Den siste uken har vi kun behandlet med Alsol og smøring med Ceridal - det funker utrolig bra.

    Interessant og høre om deg og din erfaring med hudlidelser :-)

    SvarSlett