torsdag 28. mai 2015

Norsk fotballspiller er åpen om sin atopiske eksem.


Jeg delte min egen frustrasjon, som mor til et barn med eksem, på gruppen Barn med atopisk eksem på FB i 2014: 

"Jeg bare sier F til den eksemen. Når det er på randen til å sette en stopper for det barnet elsker og ånder over alt på jord, da blir jeg ekstra forbanna på denne sykdommen. De kjemper med nebb og klør, og er de tøffeste jeg vet. Ikke bare har de smerter og en uutholdelig kløe, men de skal også heve seg over den synlige delen av sykdommen - nemlig utslettet."

Action bilde av lillebror på fotballbanen.

 I dag leser jeg en artikkel om nettopp dette temaet i Rogaland Avis  og det knyter seg i magen når jeg leser denne saken om fotballspiller Trond Erik sin hverdag med eksem, som spiller for Sandnes Ulf.  
Dette kan desverre være lillebror sin fremtid.

"Når det er på sitt verste, som nå, sprekker huden opp. T-skjortene mine klistrer seg til kroppen. Det er en smerte det er vanskelig å beskrive, sier Trond Erik Bertelsen til RA "
utdrag fra artikkel i Rogaland Avis

Les hele saken her: http://rogalandsavis.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=100036 

Bilde lånt fra: www.samdesulf.no

Jeg synes det er flott at Trond Erik som voksen fotballspiller setter fokus på denne sykdommen. Jeg er utrolig takknemlig for åpentheten hans.

Våre egen fotballhelt, lillebror, er allerede i en alder av 11 år en aktiv fotballspiller. Det går i klubbtrening, kamper, fotballskoler, akademi og løkkefotball med kompiser.

Fotball er livet, men det er ikke gitt at fremtidens fotballliv vil smile til lillebror som har sykdommen atopisk eksem. Varme og svette trigger eksemet hans og det blir det bare mer og mer ettersom han blir større. 
Men Trond Erik viser at det er mulig med rett instilling, noe som er vår jobb som foreldre å lære videre til våre aktive barn. 

" Jeg har vært litt uheldig, men jeg synes ikke synd på meg selv. Jeg har selv valgt dette livet. Da gjelder det å gjøre det beste ut av situasjonen, fastslår 30-åringen."


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar