fredag 18. desember 2009

HELFO my ass !!!!!

28.oktober gikk det av gårde søknad til HELFO - HelseøkonomiForvaltning - som har tatt over NAV sin oppgave om refusjon av utgifter til viktige legemidler.

I fjor rota HELFO og NAV ( som da nettopp hadde startet samarbeid) bort søknad og alle våre original kvitteringer og det tok en evighet før jeg fikk noe penger tilbake.

I dag fikk jeg svar på vår søknad fra 28.okt 09 og de skriver.

HELFO viser til mottatt søknad om dekning av utgifter til fuktighets kremer og badeoljer 2009.

Motatt erklæring mangler følgende opplysninger:
- navn på produkter
- ca. mengde det er behov for av det enkelte produkt.

Dette har de da brukt snart to måneder på å finne ut at de mangler .. og nå kommer det til å ta enda lengre tid å få noen tilbakebetaling. Kunne de ikke bare ta en telefon da. Jeg som til og med kontaktet de i forrige uke for å purre på søknaden.

De hadde all info .. men sakbehandler syntes vel det kansje var litt i overkant med utgifter.
Kansje de tror vi har samlet på kvitteringer for hele nabolaget !!

Det er bare å ta en enkel utregning det... det går ca 1 pumpeflaske / 435 g med Aposbase i uken bare på å smøre begge ungene morgen og kveld. Det er 185 kr x 52 uker = 9620 kr

I tillegg kommer Tubifast / Locobase repair / oljebad / Ceridal / Vitapan etc...

Våre utgifter ut oktober var 7879, 60 kr så det er ikke mye for 10 måneder av året.


Blir bare så forbanna på at det nå da er en saksbehandler som stiller spørsmål ved vårt forbruk og nå da skal ha en spesiell erklæring fra vår lege - ved siden av legens søknad.

2 kommentarer:

  1. Hei. Jeg leser bloggen din jevnlig, men har ikke skrevet noe før..... Men jeg er nok like irritert på dette systemet som du. De gjør det ikke lett for oss. Vi fikk heldigvis raskt svar på søknaden, men senere har vi oppdaget andre kremer som vi har begynt med, og da er det samme runden om igjen:-/ Jeg fikk telefon fra Trygdekontoret en gang, med spørsmål om det var tilfelle at vi brukte så mye krem. Skulle tro de mistenker oss for å selge videre....:-/
    Lykke til med "kampen"

    SvarSlett
  2. Ja, huff! Hva kan man si. Jeg syns det er utrolig synd at man skal føle seg som tigger når man søker om stønader man har rett på. Lurer også på hvorfor nav ikke lenger skal ta seg av disse søknadene. Jeg trodde nav ble samlet for å gjøre ting lettere for oss brukere.....

    SvarSlett