mandag 21. desember 2009

Brev skrevet tilbake til Nav / Helfo + legen vår

----------

Jeg viser til vår søknad om refusjon av legemidler uten resept fra 28.10.09 og Nav / Helfo sitt svar fra 15.12.09 der det står:

Mottatt erklæring mangler følgende opplysninger:
- navn på produkter
- ca. mengde det er behov for av det enkelte produkt ( det er ikke tilstrekkelig at legen angir " etter behov " eller lignende )



Jeg viser til mitt bilag over forbruk med navn på produkter - her er alle navnene med oppgitt mengde. Forstår av Nav / Helfo sin tilbakemelding at dette ikke holder lenger.
Jeg kan bare vise til ACO HUD As og www.hudenmin.no hvor de skiver hvor mye krem det går med ca. i uken ?

8 år - 90 gram per uke 12 år - 120 gram per uke.

Barna våre er 6 år og snart 10 år - la oss si at vi bruker 90 gram + 120 gram per uke = 210 gram per uke av kun fet fuktighetskrem som brukes kun til daglig smøring av kroppen + tubifast behandling.


210 gram x 52 uker = 10 920 gram per år - dette tilsvarer ca. 25 pumpeflasker med Apobase i året


I følge mine kvitteringer og forbruk har vi hatt et forbruk på:


Apobase fetkrem = 14 295 gram - fast fuktighets krem for kroppen + tubifast behandling.

Locobase Repair = 800 gram .. denne brukes daglig i ansikt morgen og kveld.

Ceridal Lipogel = 375 ml ... denne brukes daglig i ansikt 2 ganger i løpet av dagen på skolen/ evt ute i kulde.

Dette over er våre hoved kremer og ved siden av brukes det også en Urea krem som vi ikke handler i Norge og som ikke kommer innunder refusjonsøknaden.

Aco Hodebunnsgele = 360 ml .. smøres inn ved tøff hodebunn - opptil 2 ganger i uken - oftere i tøffere perioder.
Avene cicalfate cream = 40 ml ... vi må bytte kremer av og til og da er denne et godt alternativ for Ceridal
Aco leppesalve = 15 ml.... storesøster har denne i lommen alltid og må smøre rundt munnen så ofte hun kan / husker
Medela Purelan = 51 g ... storesøster bruker denne rundt munnen og øynene
Vitapan Salve = 50 g ... vi må bytte kremer av og til og da er denne er god krem i bytte for Locobase Repair.
Fungral Shampoo = 60 ml ... vasker håret med denne 2 ganger i måned for å forebygge eksem i hodebunnen.


I disse tallene med krem ligger det fortsatt krem som skal holde ut januar 2010 . Vi er avhengig av å ha nok krem i huset og ha ekstra krem på skolen etc.
Derfor har vi per i dag ca. 5 pumper med Apobase som ligger klare for å bli brukt i januar 2010.

Hvis du trekker fra dette får vi et totalt forbukt av Apobase på 12 120 gram i år og det er ikke så verst. Mye krem går med til tubifast bandasjer - der huden er helt hvit av krem. Når en gjør dette med to barn over halvparten av alle netter i året - blir det også mye ekstra forbruk utover den daglige smøringen.

---------

Dette er noen av ordene jeg har sent av gårde tilbake til Helfo og vår lege må da også sende sin bekreftelse hav angår vårt behov.

God jul sier jeg bare :)

6 kommentarer:

  1. Det hadde holdt med bekreftelse fra lege. Vi fikk den samme beskjeden da vi søkte i fjor. Man må visst levere "fersk" bekreftelse hvert år på mengde og produkt. Slik er det bare.

    SvarSlett
  2. Jeg kjenner at det knyter seg i magen når jeg leser lista di. Tenk at det skal være så firkanta når man får bekreftet fra alle hold hvor plaget ungene er. Det Nav-systemet ikke forstår, er hvor sliten man er - og hvor tungt det kan være å hente krefter til dette papirarbeidet. Jeg har selv gått glipp av flere tusen kroner fordi jeg rett og slett ikke har maktet å klage. Du er en inspirasjon, Siw!

    SvarSlett
  3. Hei Anonym.. saken er vel den at vår lege aldri har skrevet et produktliste med mengde. De har alltid skrevet under på mitt oppsett + skrevet søknadskjema. Nav har sikkert rett i at reglene er slik - men det er noe med det at når ting har gått sin gang i fem år, så blir en litt irritert når det plutselig skal butte på noe en ikke har fått opplyst tidligere og som ikke engang spesialisten vår har greie på.

    Det blir vel en ordnings etterhvert - når de også får info fra legen. Neste år burde alt gå på skinner :)

    Hei Hilde... tusen takk vennen.

    SvarSlett
  4. Helt enig! Dette tar for mye tid og krefter, det er faktisk ikke vår skyld at "systemet" er for tungrodd og hvor er informasjonen? Det hadde vært så mye enklere om de hadde forstått at vi skal sees på som KUNDER, ikke plagsomme masekopper :)
    Serviceinnstilling ja...

    SvarSlett
  5. Uff, vi venter på innkalling til hudlege på Haukeland og skal søke hos NAV etter det... kjenner at jeg gruer meg allerede! Det var dette jeg hadde forventet, dessverre, men hadde et lite håp om at det skulle kunne finnes en lettere løsning i 2010, og som dere sier, serviceinnstilling...

    SvarSlett
  6. Hei Eksemmamma & Line og Tobias..

    en lettere løsning er noe av det Atopikerutvalget jobber med om dagen.

    Følg med nærmere på bloggen og gruppen Atopisk eksem på Facebook for å gi din støtte på at vi trenger en ny løsning på paragraf 5.22 !!!!

    ---
    Line & Tobias - masse lykke til hos hudlegen :)

    SvarSlett